Hradec Králové için on üç yıl sürecek yeni bir mekansal planın oluşturulmasında son aşamaya geliniyor. Kent muhtemelen yüzlerce itiraz ve yorumla uğraşmak zorunda kalacak olsa da, 2025’in ilk yarısında yeni planın konsey tarafından onaylanacağına inanıyor.
Mimarlar Tomáš Vymetálek ve Patrik Kotas’tan oluşan yazar ikilisi, 1.700 sayfalık belgeyi zaten sundular. Her ne kadar baş mimar departmanı birçok ortak kusur bulsa da, plan muhtemelen önümüzdeki yılın başında kamuoyunda tartışılmaya başlandı.
2010 yılında mekansal plan ortaya çıkmaya başladığında fantastik vizyonlardan ve cömert projelerden bahsediliyordu. Şehir, uluslararası bir havaalanı, hibrit tramvay taşımacılığı, Grand yakınındaki trafiğin önemli ölçüde sakinleşmesi veya 110.000 nüfusuyla Doğu Bohemya’nın tamamında hakim bir şehir hayal ediyordu.
Ve o zamanlar ütopya gibi görünen bazı fikirler artık gerçeğe dönüşüyor ya da ona çok daha yaklaşıyor. Kukleny’de yeni bir bölge büyüyor, Piletický potok tarafından bir başkasının inşaatı hazırlanıyor, Elbe üzerinde bir yaya köprüsü duruyor ve Aldis yakınındaki kazançlı alanlar büyük yatırımlara hazır.
Sonuç bir uzlaşmadır
“Büyük devrim niteliğinde değişiklikler olmayacak çünkü sonuçta belli bir uzlaşma olması gerekiyordu. Başlangıçta çok büyük vizyonlar vardı ama yüzlerce hatta binlerce itiraz bir araya gelince, tüm devlet otoriteleri buna yorum yapıp, bir sürü gereksinimler de eklenince birçok proje birbirine karışıyor. Yeni mekansal planda elbette yeni inşaat alanları eklenirken, diğerleri ise tam tersine siliniyor. Mekansal plan aynı zamanda geçmişte çeşitli çatışmaların ve imar girişimlerinin yaşandığı önemli doğal değerlerin ve yerlerin korunmasına da çok daha duyarlıdır. Örneğin, demir deposunun olması gereken Na Plachtě veya Březhradská píščina’nın konumu çözüldü.” Mekansal planlamadan sorumlu belediye başkan yardımcısı Adam Záruba (Změna a Zelení), bazı değişikliklere değiniyor.
Ona göre, bu kadar geniş bir alan için stratejik bir belgenin oluşturulması, mevzuatın da etkisiyle son derece karmaşık bir süreç. Yaklaşan kamuya açık duruşma muhtemelen 2016’daki ilk duruşmadan daha sessiz olacak ve bu da belediyenin uğraşmak zorunda kaldığı yüzlerce itirazla sonuçlandı. Artık mekansal planın taslağının tamamı tartışılmayacak, yalnızca önemli değişiklikler tartışılacak.
Genişletmek değil, kalınlaştırmak
Yeni oluşan mekansal plan kısa sürede dramatik değişikliklere uğradı. On yıl önce, yani önemli bir belgenin konseptine karşı 1.600 itirazın yapıldığı dönemde, örneğin Kukleny’deki ZVU kompleksinin sahipleri, önerinin kapsamlı bir şekilde belediye işlevine dönüştürülmesini öngörmesine rağmen, gri bir sanayi bölgesi için baskı yapmıştı. . Ancak artık orijinal versiyona yöneliyorlar. Eski Škodovce’de okullar, anaokulları, kültürel işletmeler, mağazalar ve ofislerin bulunduğu, ancak esas olarak iki bine kadar dairenin, beş bin sakinin ve dört bin yeni işin bulunduğu tamamen yeni bir bölge oluşturulabilir.
Kuzey Bölgesi’nde mevcut mekansal plan depolama ve sanayi salonları için öngörülüyordu, ancak yeni plana göre Piletický deresi kenarında tamamen yeni bir bölge daha büyümeli. Adam Záruba, “Hradec’te buna benzer daha çok yerimiz var” diye hatırlattı.
Hradec Králové’de planlanan toplu konut Kuzey Bölgesi’nin taslağı
Bir örnek, Sousedstvi v Kukleny adlı mahallenin benzersiz konut projesi olabilir. Sakinleri doğalgaza ve kömüre bağımlı olmayacak, ısı ısı pompalarıyla sağlanacak, çatılarda fotovoltaik olacak ve içme suyu sifon için kullanılmayacak.
“Kenti içeriden durdurmanın, yani kahverengi alanları dönüştürmenin doğru olduğunu düşünüyorum. Hradec’in zaten gelişmiş altyapıya sahip bu tür pek çok alanı var ve bu onun büyük avantajı. Ayrıca daha uzun inşa etmekten de korkmamalıyız. Kentin gerçekten işleyebilmesi için ideal sayı hektar başına yaklaşık 1.400 kişidir. Az olunca fırıncı gibi küçük girişimcilerin orada geçimini sağlaması oldukça zor. Yeni sakinler için de rahat değil” dedi Sousedstvi bölgesini inşa eden Noho şirketinin başkanı ve aynı zamanda mekansal planlamadan sorumlu Hradec Králové komitesinin üyesi olan Tomáš Vrbicky.
“Altyapının çok pahalı olması ve yeni bölgelerin işgalinin her şeyi daha pahalı hale getirmesi nedeniyle Hradec’i yoğunlaştırmamız gerekiyor. Öte yandan açmak istediğimiz yeni alanlarımız da var çünkü iş planları için yeni apartman ve alanlara ihtiyacımız var. Yeni mekansal plan her ikisini de hatırlıyor” dedi mekansal planlama komitesi başkanı Oldřich Vlasák (ODS).
“Yeni bir mekansal planın benimsenmesi, kentin daha da gelişmesi için kesinlikle gereklidir. Onlarca yıl boyunca konut inşaatı için yeni alanlar getirecek, mekansal planın kabul edilmesinden sonra uygun fiyatlı konut inşaatı için kullanılabilecek, şehrin araziye sahip olduğu Kuzey Bölgesi ve Koželužna lokasyonları özellikle önemli olacak, ” diye ekledi komitenin eski başkanı Jan Holásek (Hradec’i Geliştirmek).
Uluslararası bir havaalanı sadece bir hayal
Mimarların önceki vizyonlarına göre özellikle havalimanı büyük bir genişlemeye tabi tutulacaktı. Kuzey tanjantının tamamlanmasından sonra önemi önemli ölçüde artacak olsa da, uluslararası hava trafiğine güvenilemez.
“Havalimanında son derece ilginç geliştirme alanları var. Kesinlikle gelecekte sadece depoların değil, katma değeri olan alanların da olmasını istiyoruz” dedi Adam Záruba.
Mimar Patrik Kotas’ın fikirlerine göre, Hradec Králové ve Pardubice, 2050 yılına kadar Opatovice’de bir banliyö ile tek bir metropol topluluğu oluşturmalılar. Ancak yeni bölgesel plan onları daha çok frene basıyor.
“Hradec ve Pardubice arasındaki bağlantı çok güçlü, şu anda da çalışmalar çift yönlü olarak devam ediyor, ancak Pardubice’ye yönelik geliştirmeyi çok fazla genişletmemeliyiz. Tarım arazilerini ele geçirmek yerine boş boşlukları doldurmaya odaklanmayı tercih ederim. Her durumda, Hradec’in çok büyük olasılıkları var,” diye değerlendiriyor Tomáš Vrbicky.
Ona göre Hradec mekansal plan oluşturmak için on üç yıl boyunca uyumadı. “Son beş yıldır mekânsal planın iki yıl sonra olacağını düzenli olarak duymaya alıştık. Ama bu çok zor bir mevzuat meselesi. Genel parametreler yalnızca birkaç bin nüfusu olan ortalama bir köy için belirlenirken, Hradec, Brno veya Prag’ın tamamen farklı ihtiyaçları ve özellikleri var. Süreç son derece uzun ama mekansal planımızın çok yoğun bir şekilde çözüldüğünü ve yetkililer dahil herkesin yardımcı olmak istediğini görebiliyorum. Sonuçta bu, Hradec’in geliştirilmesi için bir ön koşuldur” diyor Vrbicky.
Mimarlar Tomáš Vymetálek ve Patrik Kotas’tan oluşan yazar ikilisi, 1.700 sayfalık belgeyi zaten sundular. Her ne kadar baş mimar departmanı birçok ortak kusur bulsa da, plan muhtemelen önümüzdeki yılın başında kamuoyunda tartışılmaya başlandı.
2010 yılında mekansal plan ortaya çıkmaya başladığında fantastik vizyonlardan ve cömert projelerden bahsediliyordu. Şehir, uluslararası bir havaalanı, hibrit tramvay taşımacılığı, Grand yakınındaki trafiğin önemli ölçüde sakinleşmesi veya 110.000 nüfusuyla Doğu Bohemya’nın tamamında hakim bir şehir hayal ediyordu.
Ve o zamanlar ütopya gibi görünen bazı fikirler artık gerçeğe dönüşüyor ya da ona çok daha yaklaşıyor. Kukleny’de yeni bir bölge büyüyor, Piletický potok tarafından bir başkasının inşaatı hazırlanıyor, Elbe üzerinde bir yaya köprüsü duruyor ve Aldis yakınındaki kazançlı alanlar büyük yatırımlara hazır.
Sonuç bir uzlaşmadır
“Büyük devrim niteliğinde değişiklikler olmayacak çünkü sonuçta belli bir uzlaşma olması gerekiyordu. Başlangıçta çok büyük vizyonlar vardı ama yüzlerce hatta binlerce itiraz bir araya gelince, tüm devlet otoriteleri buna yorum yapıp, bir sürü gereksinimler de eklenince birçok proje birbirine karışıyor. Yeni mekansal planda elbette yeni inşaat alanları eklenirken, diğerleri ise tam tersine siliniyor. Mekansal plan aynı zamanda geçmişte çeşitli çatışmaların ve imar girişimlerinin yaşandığı önemli doğal değerlerin ve yerlerin korunmasına da çok daha duyarlıdır. Örneğin, demir deposunun olması gereken Na Plachtě veya Březhradská píščina’nın konumu çözüldü.” Mekansal planlamadan sorumlu belediye başkan yardımcısı Adam Záruba (Změna a Zelení), bazı değişikliklere değiniyor.
Ona göre, bu kadar geniş bir alan için stratejik bir belgenin oluşturulması, mevzuatın da etkisiyle son derece karmaşık bir süreç. Yaklaşan kamuya açık duruşma muhtemelen 2016’daki ilk duruşmadan daha sessiz olacak ve bu da belediyenin uğraşmak zorunda kaldığı yüzlerce itirazla sonuçlandı. Artık mekansal planın taslağının tamamı tartışılmayacak, yalnızca önemli değişiklikler tartışılacak.
Genişletmek değil, kalınlaştırmak
Yeni oluşan mekansal plan kısa sürede dramatik değişikliklere uğradı. On yıl önce, yani önemli bir belgenin konseptine karşı 1.600 itirazın yapıldığı dönemde, örneğin Kukleny’deki ZVU kompleksinin sahipleri, önerinin kapsamlı bir şekilde belediye işlevine dönüştürülmesini öngörmesine rağmen, gri bir sanayi bölgesi için baskı yapmıştı. . Ancak artık orijinal versiyona yöneliyorlar. Eski Škodovce’de okullar, anaokulları, kültürel işletmeler, mağazalar ve ofislerin bulunduğu, ancak esas olarak iki bine kadar dairenin, beş bin sakinin ve dört bin yeni işin bulunduğu tamamen yeni bir bölge oluşturulabilir.
Kuzey Bölgesi’nde mevcut mekansal plan depolama ve sanayi salonları için öngörülüyordu, ancak yeni plana göre Piletický deresi kenarında tamamen yeni bir bölge daha büyümeli. Adam Záruba, “Hradec’te buna benzer daha çok yerimiz var” diye hatırlattı.
Hradec Králové’de planlanan toplu konut Kuzey Bölgesi’nin taslağı
Bir örnek, Sousedstvi v Kukleny adlı mahallenin benzersiz konut projesi olabilir. Sakinleri doğalgaza ve kömüre bağımlı olmayacak, ısı ısı pompalarıyla sağlanacak, çatılarda fotovoltaik olacak ve içme suyu sifon için kullanılmayacak.
“Kenti içeriden durdurmanın, yani kahverengi alanları dönüştürmenin doğru olduğunu düşünüyorum. Hradec’in zaten gelişmiş altyapıya sahip bu tür pek çok alanı var ve bu onun büyük avantajı. Ayrıca daha uzun inşa etmekten de korkmamalıyız. Kentin gerçekten işleyebilmesi için ideal sayı hektar başına yaklaşık 1.400 kişidir. Az olunca fırıncı gibi küçük girişimcilerin orada geçimini sağlaması oldukça zor. Yeni sakinler için de rahat değil” dedi Sousedstvi bölgesini inşa eden Noho şirketinin başkanı ve aynı zamanda mekansal planlamadan sorumlu Hradec Králové komitesinin üyesi olan Tomáš Vrbicky.
“Altyapının çok pahalı olması ve yeni bölgelerin işgalinin her şeyi daha pahalı hale getirmesi nedeniyle Hradec’i yoğunlaştırmamız gerekiyor. Öte yandan açmak istediğimiz yeni alanlarımız da var çünkü iş planları için yeni apartman ve alanlara ihtiyacımız var. Yeni mekansal plan her ikisini de hatırlıyor” dedi mekansal planlama komitesi başkanı Oldřich Vlasák (ODS).
“Yeni bir mekansal planın benimsenmesi, kentin daha da gelişmesi için kesinlikle gereklidir. Onlarca yıl boyunca konut inşaatı için yeni alanlar getirecek, mekansal planın kabul edilmesinden sonra uygun fiyatlı konut inşaatı için kullanılabilecek, şehrin araziye sahip olduğu Kuzey Bölgesi ve Koželužna lokasyonları özellikle önemli olacak, ” diye ekledi komitenin eski başkanı Jan Holásek (Hradec’i Geliştirmek).
Uluslararası bir havaalanı sadece bir hayal
Mimarların önceki vizyonlarına göre özellikle havalimanı büyük bir genişlemeye tabi tutulacaktı. Kuzey tanjantının tamamlanmasından sonra önemi önemli ölçüde artacak olsa da, uluslararası hava trafiğine güvenilemez.
“Havalimanında son derece ilginç geliştirme alanları var. Kesinlikle gelecekte sadece depoların değil, katma değeri olan alanların da olmasını istiyoruz” dedi Adam Záruba.
Mimar Patrik Kotas’ın fikirlerine göre, Hradec Králové ve Pardubice, 2050 yılına kadar Opatovice’de bir banliyö ile tek bir metropol topluluğu oluşturmalılar. Ancak yeni bölgesel plan onları daha çok frene basıyor.
“Hradec ve Pardubice arasındaki bağlantı çok güçlü, şu anda da çalışmalar çift yönlü olarak devam ediyor, ancak Pardubice’ye yönelik geliştirmeyi çok fazla genişletmemeliyiz. Tarım arazilerini ele geçirmek yerine boş boşlukları doldurmaya odaklanmayı tercih ederim. Her durumda, Hradec’in çok büyük olasılıkları var,” diye değerlendiriyor Tomáš Vrbicky.
Ona göre Hradec mekansal plan oluşturmak için on üç yıl boyunca uyumadı. “Son beş yıldır mekânsal planın iki yıl sonra olacağını düzenli olarak duymaya alıştık. Ama bu çok zor bir mevzuat meselesi. Genel parametreler yalnızca birkaç bin nüfusu olan ortalama bir köy için belirlenirken, Hradec, Brno veya Prag’ın tamamen farklı ihtiyaçları ve özellikleri var. Süreç son derece uzun ama mekansal planımızın çok yoğun bir şekilde çözüldüğünü ve yetkililer dahil herkesin yardımcı olmak istediğini görebiliyorum. Sonuçta bu, Hradec’in geliştirilmesi için bir ön koşuldur” diyor Vrbicky.