Perşembe öğleden sonra, yaz turizm sezonu zirveye çıkmak üzere, ancak Šerlich’in aşağısındaki vadideki eski değirmen çarkının önündeki ahşap banklarda ancak on turist oturuyor. Aynı zamanda Šerlišský Mlýn, uzun yıllardır kendilerini sırtlara götürüp Orlické Dağları’ndaki Deštného’ya inen yürüyüşçülerin favori rotalarından biri olmuştur. Ya da tam tersi.
Bu yıl farklı. Zákoutí’nin Dešten kısmından Šerlich’e kadar olan yolun kapatılması, yerel turizm üzerinde önemli bir etki anlamına geliyordu.
“Katılımın en az üçte bir oranında düştüğünü söyleyebilirim. Bu sene büfe bile açmadım. Ayrıca otoparkımıza gelip oradan dağlara doğru yola çıkanların sayısı da azaldı. Kazılmış yol ve yasak işaretleri yüzünden caydırıldılar” diyor Šerlišský mlýn otelinin işletmecisi Petra Pohlová.
Geçen hafta bile Zákoutí ile değirmene giden yol arasındaki yol bir tankı andırıyordu. Bununla birlikte, neredeyse tüm inşaat dönemi boyunca turistler için fena değildi.
“Arabayla gelenlerden bazılarının oraya taşınacağını bekliyorduk ama bu olmadı. Muhtemelen oraya arabayla gidebileceğinizi bilmiyorlardı” diyor Deštné belediye başkanı Kateřina Tenchová Dismanová (Deštné için Birlikte).
“Zaten kim oraya gidip arabasına zarar verme riskini almak ister ki? Misafirlerim ve tedarikçiler de bu konuda bilgilendirildi ama cahiller konuyu tersine çevirmeyi tercih ediyor. Oraya açık olduğumuza dair bir işaret koydum, sonra işler biraz daha iyiye gitti” diye devam ediyor Pohlová.
Birkaç Polonyalı bisikletçi Zákoutí’den gelen bozuk yoldan geliyor, değirmeni geçiyor ve sırta doğru devam ediyor. Otoparkta ancak on beş araba var. Bir grup yaşlı yürüyüşçü Šerlich’ten indiğinde, tesisin kapatılmasından şikayet etmiyorlar.
“Yürüyerek geldik ve şişman olmama rağmen sorun olmadı. Birinin yolu inşa etmesi gerekiyor” diye gülüyor orta yaşlı adam.
“Luisa’nın vadisine park etmiş bir arabam var. Eşim artık tepeye çıkmak istemedi, ben de tura tek başıma gittim. Buranın kapalı olduğunu bile bilmiyordum” diyor Moravia’dan başka bir gezgin.
Luisa Vadisi kuşatma altında
Beklendiği gibi, esas olarak seyir noktasıyla turistlerin ilgisini çeken Velká Deštná’nın ana başlangıç noktası unvanını Luisa vadisi devraldı. Orlický Záhoří’den Šerlich’in altındaki eyere ulaşmak için sırtın etrafından dolaşmak istemeyenler tam buraya yöneliyor.
Luisa údolí’deki otoparkta arabasına yeni binen genç bir kadın, “Kapanacağını önceden biliyordum, bu yüzden buradan bir tur attık” diyor.
Kartal Dağları Korunan Peyzaj Alanı İdaresi başkanı David Rešl, “Ziyaretçilerin büyük ölçüde oraya taşındığını fark ettik, ancak doğanın korunması açısından bu herhangi bir büyük soruna yol açmadı” diye doğruluyor. .
Yine de çevreciler Šerlich ve Velká Deštná çevresinde eskisinden daha fazla devriye geziyor. Luisa údolí’deki küçük otopark, hafta sonları turistlerin akınına dayanamıyor ve turistler arabalarını mümkün olan her yere park etmeye çalışıyor.
“Dar bir yol olmasına rağmen insanlar vadinin hemen her yerine park ediyor. Bazen gerçekten çılgınca oluyor,” diye onaylıyor zirvenin hemen altında rahat bir atıştırmalık büfesi işleten Velká Deštná Derneği’nin başkanı Peter Likavec.
Turistlerin bir kısmının tatillerini başka yerlerde yapmayı tercih ettiğini de fark eden Erdoğan, “Ziyaretçi sayısı hakkında biraz bilgi verebilirsiniz.” Bugün insanlar mümkün olduğu kadar yükseğe çıkmayı seviyorlar; Masaryčka’dan (Masaryk’in Šerlich’teki kulübesi, editörün notu) gözetleme noktasına yaklaşık üç kilometre kadar rahat bir şekilde ulaşılabilir. Luisa’nın vadisine göre daha uzun ve daha yokuş yukarı.’
Kilitlerin anahtarları verildi, kopyaları dağıtılıyor
Ayrıca bazı yürüyüşçüler haritalara bakarak arabalarının tabelaların izin verdiğinden daha uzağa gitmesine izin veriyor. Bu yıl çevredeki ormanda odun hasat edilirken bazı sürücüler bariyerlerin açık olduğunu fark etti.
“Ne yazık ki insanlar asi. Barınakta görev yapıyordum ve arabalarla gelen üç kişiyi kovalamak zorunda kaldım. Orada yapacak hiçbir şeyleri yoktu” diyor Likavec.
Deštného’dan (kırmızı işaret) Šerlich’teki eyere (mavi işaret) giden yol onarılıyor.
Haritalar © SHOCart ve OpenStreetMap’e katkıda bulunanlar tarafından sağlanmıştır. SHOCart, turist ve bisiklet haritaları ve atlaslarının geleneksel bir yayıncısıdır. Daha fazla www.shocart.cz
Kolowrat emlak müdürü Martin Fojt, “Elbette önlem almak ve yolları bariyerlerle kapatmaya başlamak zorunda kaldık” diye itiraf ediyor. Deštná çevresindeki ormanların bir kısmı Rychnov kalesinin sahibi Jan Kolowrat Krakowsky’ye aittir.
Kapanma nedeniyle ormancılar, başta Deštné ve çevre bölgede çalışmaya giden Orlické Záhoří sakinleri için, aynı zamanda çocukları okula taşımak için bir dizi izin verdi. Sahipleri ayrıca kilitlerin anahtarlarını da aldı.
“Anahtarların pek çok kopyasının zaten oluşturulduğuna ve hatta izin belgesi olmayanların bile oraya arabayla gittiğine inanıyoruz. Kapatma tamamlandıktan sonra orman bariyerlerinin çalışma sistemini değiştirmeyi planlıyoruz.” diye belirtiyor Fojt.
Yol finale gidiyor
İnşaatçılar, sezon boyunca çok sayıda bisiklet otobüsünün de geçtiği Šerlich’e giden ana erişim yolunun tamamen yeniden inşasına devam etti. Bazı yerlerde toprak altını su ile güçlendirmek zorunda kaldılar, çok sayıda menfez ve tamamen yeni bir köprü inşa ettiler. Şimdi tavanın betonlanması ve temellerin agrega serpilmesi bekleniyor.
“Şimdi yolun üzerine masa örtüsü eklenecek olan asfalt katmanları döşendi. Daha sonra korkulukları kurmamız, banketleri doldurmamız ve dağlardan akan suyu yoldan uzaklaştıracak hendek bloklarını yerleştirmemiz gerekiyor” diye açıklıyor Hradec Králové Bölgesi Yol Bakımından Sorumlu Teknik Satış Yardımcısı Jiří Koutník.
Kapanmanın başlangıçta Ekim başına kadar planlandığı ancak birkaç hafta uzatıldığı belirtildi. Orijinal köprünün yıkılması sırasında, inşaatçıların geçen yüzyılda çok yüksek kaliteli beton kullandıkları ve bu nedenle müteahhidin teknolojiyi değiştirmek zorunda kaldığı ortaya çıktı.
Bu yıl farklı. Zákoutí’nin Dešten kısmından Šerlich’e kadar olan yolun kapatılması, yerel turizm üzerinde önemli bir etki anlamına geliyordu.
“Katılımın en az üçte bir oranında düştüğünü söyleyebilirim. Bu sene büfe bile açmadım. Ayrıca otoparkımıza gelip oradan dağlara doğru yola çıkanların sayısı da azaldı. Kazılmış yol ve yasak işaretleri yüzünden caydırıldılar” diyor Šerlišský mlýn otelinin işletmecisi Petra Pohlová.
Geçen hafta bile Zákoutí ile değirmene giden yol arasındaki yol bir tankı andırıyordu. Bununla birlikte, neredeyse tüm inşaat dönemi boyunca turistler için fena değildi.
“Arabayla gelenlerden bazılarının oraya taşınacağını bekliyorduk ama bu olmadı. Muhtemelen oraya arabayla gidebileceğinizi bilmiyorlardı” diyor Deštné belediye başkanı Kateřina Tenchová Dismanová (Deštné için Birlikte).
“Zaten kim oraya gidip arabasına zarar verme riskini almak ister ki? Misafirlerim ve tedarikçiler de bu konuda bilgilendirildi ama cahiller konuyu tersine çevirmeyi tercih ediyor. Oraya açık olduğumuza dair bir işaret koydum, sonra işler biraz daha iyiye gitti” diye devam ediyor Pohlová.
Birkaç Polonyalı bisikletçi Zákoutí’den gelen bozuk yoldan geliyor, değirmeni geçiyor ve sırta doğru devam ediyor. Otoparkta ancak on beş araba var. Bir grup yaşlı yürüyüşçü Šerlich’ten indiğinde, tesisin kapatılmasından şikayet etmiyorlar.
“Yürüyerek geldik ve şişman olmama rağmen sorun olmadı. Birinin yolu inşa etmesi gerekiyor” diye gülüyor orta yaşlı adam.
“Luisa’nın vadisine park etmiş bir arabam var. Eşim artık tepeye çıkmak istemedi, ben de tura tek başıma gittim. Buranın kapalı olduğunu bile bilmiyordum” diyor Moravia’dan başka bir gezgin.
Luisa Vadisi kuşatma altında
Beklendiği gibi, esas olarak seyir noktasıyla turistlerin ilgisini çeken Velká Deštná’nın ana başlangıç noktası unvanını Luisa vadisi devraldı. Orlický Záhoří’den Šerlich’in altındaki eyere ulaşmak için sırtın etrafından dolaşmak istemeyenler tam buraya yöneliyor.
Luisa údolí’deki otoparkta arabasına yeni binen genç bir kadın, “Kapanacağını önceden biliyordum, bu yüzden buradan bir tur attık” diyor.
Kartal Dağları Korunan Peyzaj Alanı İdaresi başkanı David Rešl, “Ziyaretçilerin büyük ölçüde oraya taşındığını fark ettik, ancak doğanın korunması açısından bu herhangi bir büyük soruna yol açmadı” diye doğruluyor. .
Yine de çevreciler Šerlich ve Velká Deštná çevresinde eskisinden daha fazla devriye geziyor. Luisa údolí’deki küçük otopark, hafta sonları turistlerin akınına dayanamıyor ve turistler arabalarını mümkün olan her yere park etmeye çalışıyor.
“Dar bir yol olmasına rağmen insanlar vadinin hemen her yerine park ediyor. Bazen gerçekten çılgınca oluyor,” diye onaylıyor zirvenin hemen altında rahat bir atıştırmalık büfesi işleten Velká Deštná Derneği’nin başkanı Peter Likavec.
Turistlerin bir kısmının tatillerini başka yerlerde yapmayı tercih ettiğini de fark eden Erdoğan, “Ziyaretçi sayısı hakkında biraz bilgi verebilirsiniz.” Bugün insanlar mümkün olduğu kadar yükseğe çıkmayı seviyorlar; Masaryčka’dan (Masaryk’in Šerlich’teki kulübesi, editörün notu) gözetleme noktasına yaklaşık üç kilometre kadar rahat bir şekilde ulaşılabilir. Luisa’nın vadisine göre daha uzun ve daha yokuş yukarı.’
Kilitlerin anahtarları verildi, kopyaları dağıtılıyor
Ayrıca bazı yürüyüşçüler haritalara bakarak arabalarının tabelaların izin verdiğinden daha uzağa gitmesine izin veriyor. Bu yıl çevredeki ormanda odun hasat edilirken bazı sürücüler bariyerlerin açık olduğunu fark etti.
“Ne yazık ki insanlar asi. Barınakta görev yapıyordum ve arabalarla gelen üç kişiyi kovalamak zorunda kaldım. Orada yapacak hiçbir şeyleri yoktu” diyor Likavec.
Deštného’dan (kırmızı işaret) Šerlich’teki eyere (mavi işaret) giden yol onarılıyor.
Haritalar © SHOCart ve OpenStreetMap’e katkıda bulunanlar tarafından sağlanmıştır. SHOCart, turist ve bisiklet haritaları ve atlaslarının geleneksel bir yayıncısıdır. Daha fazla www.shocart.cz
Kolowrat emlak müdürü Martin Fojt, “Elbette önlem almak ve yolları bariyerlerle kapatmaya başlamak zorunda kaldık” diye itiraf ediyor. Deštná çevresindeki ormanların bir kısmı Rychnov kalesinin sahibi Jan Kolowrat Krakowsky’ye aittir.
Kapanma nedeniyle ormancılar, başta Deštné ve çevre bölgede çalışmaya giden Orlické Záhoří sakinleri için, aynı zamanda çocukları okula taşımak için bir dizi izin verdi. Sahipleri ayrıca kilitlerin anahtarlarını da aldı.
“Anahtarların pek çok kopyasının zaten oluşturulduğuna ve hatta izin belgesi olmayanların bile oraya arabayla gittiğine inanıyoruz. Kapatma tamamlandıktan sonra orman bariyerlerinin çalışma sistemini değiştirmeyi planlıyoruz.” diye belirtiyor Fojt.
Yol finale gidiyor
İnşaatçılar, sezon boyunca çok sayıda bisiklet otobüsünün de geçtiği Šerlich’e giden ana erişim yolunun tamamen yeniden inşasına devam etti. Bazı yerlerde toprak altını su ile güçlendirmek zorunda kaldılar, çok sayıda menfez ve tamamen yeni bir köprü inşa ettiler. Şimdi tavanın betonlanması ve temellerin agrega serpilmesi bekleniyor.
“Şimdi yolun üzerine masa örtüsü eklenecek olan asfalt katmanları döşendi. Daha sonra korkulukları kurmamız, banketleri doldurmamız ve dağlardan akan suyu yoldan uzaklaştıracak hendek bloklarını yerleştirmemiz gerekiyor” diye açıklıyor Hradec Králové Bölgesi Yol Bakımından Sorumlu Teknik Satış Yardımcısı Jiří Koutník.
Kapanmanın başlangıçta Ekim başına kadar planlandığı ancak birkaç hafta uzatıldığı belirtildi. Orijinal köprünün yıkılması sırasında, inşaatçıların geçen yüzyılda çok yüksek kaliteli beton kullandıkları ve bu nedenle müteahhidin teknolojiyi değiştirmek zorunda kaldığı ortaya çıktı.