Hradec Králové’deki Ulrich Meydanı’nın sürücülere tamamen kapatıldığı öğleden sonra birçok sürücünün bu güne küfretmesi beklenebilir. Peki şehir sürdürülebilir hareketliliği teşvik etmek için ne yapıyor?
Bu hafta Hradec Králové Konseyi Şehrin Sürdürülebilir Hareketlilik Planını onayladı. Belediyenin raflarını dolduran pek çok mecburi manifesto benzeri, içi boş beyan ve çalışmadan bir diğeri olabilir. Belirli projeler de dahil olmak üzere planı mutlu bir şekilde rafa kaldırıp kaldırmayacağı veya en azından planın bir kısmına hayat vermeye çalışıp çalışmayacağı yalnızca şehre bağlıdır.
Sürdürülebilir hareketliliğin ilkesi, rahat ve hızlı, aynı zamanda çevre dostu bir ulaşım ağıdır. Bisiklet yolları, kaldırımlar, gelişmiş bir kentsel toplu taşıma sistemi, park bisiklet kuleleri ve aynı zamanda şehirlerarası bir demiryolu ağı da hayal edilebilir.
Birçok çalışma zaten oluşturuldu
50.000’in üzerinde nüfusu olan tüm şehirler için Sürdürülebilir Hareketlilik Planı oluşturmak zorunluydu. Sadece şüphe uyandırıyor.
“Benim görüşüme göre, şehir geçmişte pek çok farklı çalışma, kavram ve metodoloji yarattı; bunların çoğu, tamamen aktif olmayan bir yaklaşım için incir yaprağı görevi görmeleriyle karakterize edildi. Sadece zorunlu bir belgeyi işlemekle yetinmek istemiyoruz. Ayrıca bu önlemlere yönelik bir eylem planı da içermektedir. Ayrıca şehrin stratejik planı da var, başka projeleri de yolda. Görevimiz, belirli adımlardan oluşan bir program oluşturmak ve bunları bir araya getirmek,” dedi şehir kalkınmasından, yatırımlardan ve iklimin korunmasından sorumlu belediye başkan yardımcısı Lukáš Řádek (TOP 09).
Bahsedilen spesifik adımların başlığına geçmeden önce dört yıl geriye gitmek yerinde olacaktır. O dönemde şehrin ulaşım komisyonuna, Hradec için kapsamlı bir ulaşım denetimini birlikte hazırlayan saygın uzman Zbyněk Sperat başkanlık ediyordu. Belediye binası sorunla ilgilenmeye istekli görünüyordu. Ancak tam tersi oldu ve tiksinti duyan Sperat istifa etti.
“Komisyonun önerileri belediye başkanının heyetinden ve bir mucize eseri baş mimar departmanı ve belediye meclisinden geçtiğinde milletvekillerinden birinde durdular. Çözülemez bir sorun” diye anımsıyor ekip üyelerinden biri olan Zbyňek Sperata, isminin gizli kalması kaydıyla.
Hradecjede.cz
Proje yığını birkaç tıklamayla görüntülenebilir. Hradecjede’nin web sitesi. cz ayrıca, Şubat 2021’de yorum toplamayı sonlandıran bir fikir haritası da sunuyor, ancak onlarca spesifik öneri getiriyor ve bazılarının maliyeti birden fazla yol tabelasına mal olmuyor. Şehrin kalkınma departmanı başkanı Karel Vít, “Stoklarımız hazır, 200’den fazla proje var” dedi.
Bazı durumlarda belediye, halihazırda başlamış olan çalışmaları takip etmek isteyebilir. Örneğin Elbe, Orlice ve şehir halkası boyunca uzanan bazı patikalar tank pistini andırıyor. Şehir, en kötü bölümlerin onarılmasının yaklaşık 20 milyon krona mal olacağını hesapladı.
Okula Güvenli çalışma başlığını taşıyan proje tamamen yenidir. Belediye, okul çağındaki çocukların derslerden önce ve sonra yoğunlaştığı yerleri belirlemek ve ebeveynlerin, çocuklarının okula araba sürmesini ve yürümeyi tercih etmesini nasıl engelleyebileceklerini düşünmek istiyor.
Yayalara ve bisikletlilere yönelik projeler
Onarımlar ve daha kavramsal projelerin yanı sıra şehirde Yatırım Bakan Yardımcısı Lukáš Řádek’in zor olarak nitelendirdiği projeler de planlanıyor. Demek ki bunlar o kadar önemli ve hatta hazır ki, onlardan geri adım atmayacak. Bunlardan bazıları Mileta kavşağını esas olarak fakülte hastanesi ve Benešová třída’ya bağlayan yollar içerir.
Zděna bouda ile Orman Mezarlığı arasındaki 800 metre uzunluğundaki bisiklet yolunun inşaatı sürüyor. Yeni bir tören salonunun inşa edilmesi beklenen yer altı kablolarının belediye tarafından çözüleceği dönemde en geç önümüzdeki baharda bitirilmesi gerekiyor. Pardubice çıkışında Tesko ile Makro arasında bir bağlantı da inşa ediliyor ve Březhradská Caddesi K Potoku’daki kaldırım da yeni tamamlandı.
En çok ihtiyaç duyulan bisiklet yollarından biri, Věkoš’u Hradec Králové Havalimanı’na bağlayacak Jan Černého Caddesi’ne inşa edilmelidir. Sonuçta bu, Bratří Štefanů veya Kladská sokaklarındaki bisikletçiler için olan bölümlere benzer şekilde koalisyonun program açıklamasına da uyuyor.
Öncelikler kategorisinde Depo alanındaki (bisiklet) çözümü, özellikle Vážní Caddesi ve Malá, Na Dubech ve Za kostelem Sokaklarındaki Pouchov yer almaktadır. Kukleny’de sadece Pražská třída’ya ulaşmakla kalmayacak, aynı zamanda Pardubická Caddesi’nde de bir yol planlanıyor.
“Kuzey teraslarda ve Žižkové sady’de yeni yaya yolları hazırlıyoruz, şehir etrafında engelsiz yolların uygulanması için bir sübvansiyonumuz var ve Grand’daki kavşağı modernleştirmeyi planlıyoruz. Bölge iyi kullanılmıyor, orada araç trafiği dışında unsurların da olmasını istiyoruz.” diyen milletvekili, belediye binasının Velké náměstí’yi yeniden canlandırma kapsamında değerlendirdiği V Kopečku Caddesi’ndeki yaya bölgesine değindi.
“Büyük Meydan’da nasıl ilerleneceğine dair mimari çalışma başlatıldı. Bir yaya bölgesinin mümkün olup olmadığının kontrol edilmesini içerir. Geliştirici üzerinde herhangi bir baskı oluşturmak istemiyorum, ancak Grand yakınındaki kavşağa kadar Velké náměstí’nin trafiğin sakinleştirilmesine ihtiyacı olduğu açık,” diye vurguladı Lukáš Řádek.
Bu hafta Hradec Králové Konseyi Şehrin Sürdürülebilir Hareketlilik Planını onayladı. Belediyenin raflarını dolduran pek çok mecburi manifesto benzeri, içi boş beyan ve çalışmadan bir diğeri olabilir. Belirli projeler de dahil olmak üzere planı mutlu bir şekilde rafa kaldırıp kaldırmayacağı veya en azından planın bir kısmına hayat vermeye çalışıp çalışmayacağı yalnızca şehre bağlıdır.
Sürdürülebilir hareketliliğin ilkesi, rahat ve hızlı, aynı zamanda çevre dostu bir ulaşım ağıdır. Bisiklet yolları, kaldırımlar, gelişmiş bir kentsel toplu taşıma sistemi, park bisiklet kuleleri ve aynı zamanda şehirlerarası bir demiryolu ağı da hayal edilebilir.
Birçok çalışma zaten oluşturuldu
50.000’in üzerinde nüfusu olan tüm şehirler için Sürdürülebilir Hareketlilik Planı oluşturmak zorunluydu. Sadece şüphe uyandırıyor.
“Benim görüşüme göre, şehir geçmişte pek çok farklı çalışma, kavram ve metodoloji yarattı; bunların çoğu, tamamen aktif olmayan bir yaklaşım için incir yaprağı görevi görmeleriyle karakterize edildi. Sadece zorunlu bir belgeyi işlemekle yetinmek istemiyoruz. Ayrıca bu önlemlere yönelik bir eylem planı da içermektedir. Ayrıca şehrin stratejik planı da var, başka projeleri de yolda. Görevimiz, belirli adımlardan oluşan bir program oluşturmak ve bunları bir araya getirmek,” dedi şehir kalkınmasından, yatırımlardan ve iklimin korunmasından sorumlu belediye başkan yardımcısı Lukáš Řádek (TOP 09).
Bahsedilen spesifik adımların başlığına geçmeden önce dört yıl geriye gitmek yerinde olacaktır. O dönemde şehrin ulaşım komisyonuna, Hradec için kapsamlı bir ulaşım denetimini birlikte hazırlayan saygın uzman Zbyněk Sperat başkanlık ediyordu. Belediye binası sorunla ilgilenmeye istekli görünüyordu. Ancak tam tersi oldu ve tiksinti duyan Sperat istifa etti.
“Komisyonun önerileri belediye başkanının heyetinden ve bir mucize eseri baş mimar departmanı ve belediye meclisinden geçtiğinde milletvekillerinden birinde durdular. Çözülemez bir sorun” diye anımsıyor ekip üyelerinden biri olan Zbyňek Sperata, isminin gizli kalması kaydıyla.
Hradecjede.cz
Proje yığını birkaç tıklamayla görüntülenebilir. Hradecjede’nin web sitesi. cz ayrıca, Şubat 2021’de yorum toplamayı sonlandıran bir fikir haritası da sunuyor, ancak onlarca spesifik öneri getiriyor ve bazılarının maliyeti birden fazla yol tabelasına mal olmuyor. Şehrin kalkınma departmanı başkanı Karel Vít, “Stoklarımız hazır, 200’den fazla proje var” dedi.
Bazı durumlarda belediye, halihazırda başlamış olan çalışmaları takip etmek isteyebilir. Örneğin Elbe, Orlice ve şehir halkası boyunca uzanan bazı patikalar tank pistini andırıyor. Şehir, en kötü bölümlerin onarılmasının yaklaşık 20 milyon krona mal olacağını hesapladı.
Okula Güvenli çalışma başlığını taşıyan proje tamamen yenidir. Belediye, okul çağındaki çocukların derslerden önce ve sonra yoğunlaştığı yerleri belirlemek ve ebeveynlerin, çocuklarının okula araba sürmesini ve yürümeyi tercih etmesini nasıl engelleyebileceklerini düşünmek istiyor.
Yayalara ve bisikletlilere yönelik projeler
Onarımlar ve daha kavramsal projelerin yanı sıra şehirde Yatırım Bakan Yardımcısı Lukáš Řádek’in zor olarak nitelendirdiği projeler de planlanıyor. Demek ki bunlar o kadar önemli ve hatta hazır ki, onlardan geri adım atmayacak. Bunlardan bazıları Mileta kavşağını esas olarak fakülte hastanesi ve Benešová třída’ya bağlayan yollar içerir.
Zděna bouda ile Orman Mezarlığı arasındaki 800 metre uzunluğundaki bisiklet yolunun inşaatı sürüyor. Yeni bir tören salonunun inşa edilmesi beklenen yer altı kablolarının belediye tarafından çözüleceği dönemde en geç önümüzdeki baharda bitirilmesi gerekiyor. Pardubice çıkışında Tesko ile Makro arasında bir bağlantı da inşa ediliyor ve Březhradská Caddesi K Potoku’daki kaldırım da yeni tamamlandı.
En çok ihtiyaç duyulan bisiklet yollarından biri, Věkoš’u Hradec Králové Havalimanı’na bağlayacak Jan Černého Caddesi’ne inşa edilmelidir. Sonuçta bu, Bratří Štefanů veya Kladská sokaklarındaki bisikletçiler için olan bölümlere benzer şekilde koalisyonun program açıklamasına da uyuyor.
Öncelikler kategorisinde Depo alanındaki (bisiklet) çözümü, özellikle Vážní Caddesi ve Malá, Na Dubech ve Za kostelem Sokaklarındaki Pouchov yer almaktadır. Kukleny’de sadece Pražská třída’ya ulaşmakla kalmayacak, aynı zamanda Pardubická Caddesi’nde de bir yol planlanıyor.
“Kuzey teraslarda ve Žižkové sady’de yeni yaya yolları hazırlıyoruz, şehir etrafında engelsiz yolların uygulanması için bir sübvansiyonumuz var ve Grand’daki kavşağı modernleştirmeyi planlıyoruz. Bölge iyi kullanılmıyor, orada araç trafiği dışında unsurların da olmasını istiyoruz.” diyen milletvekili, belediye binasının Velké náměstí’yi yeniden canlandırma kapsamında değerlendirdiği V Kopečku Caddesi’ndeki yaya bölgesine değindi.
“Büyük Meydan’da nasıl ilerleneceğine dair mimari çalışma başlatıldı. Bir yaya bölgesinin mümkün olup olmadığının kontrol edilmesini içerir. Geliştirici üzerinde herhangi bir baskı oluşturmak istemiyorum, ancak Grand yakınındaki kavşağa kadar Velké náměstí’nin trafiğin sakinleştirilmesine ihtiyacı olduğu açık,” diye vurguladı Lukáš Řádek.